Прокладка ГБЦ - простий ущільнювач або складна високотехнологічна деталь?

29/11/2019

Прокладка ГБЦ (головки блоку циліндрів) - це не тільки ущільнення між головкою і блоком, але і високотехнологічний елемент, що виконує кілька важливих функцій в двигуні. Тому заміну рекомендується виконувати тільки на СТО, фахівці яких мають всі необхідні знання.

Всього пару десятків років назад м'які прокладки двигуна були звичайними для всіх автомобілів. Їх називали прокладки з м'яких матеріалів, і вони вважалися деталями, які вимагають регулярної заміни. Навіть при недосконалому якості поверхні головки блоку, її можливо було більш-менш герметично ущільнити з поомщі нової прокладки. «Якщо навіть в деяких ділянках контакт був поганий, це було не так важливо, тому що в цьому місці працювала прокладка», - пояснює Марища Раух, начальник маркетингового відділу в компанії ElringKlinger AG в Німеччині. Але все змінилося на початку 90-х років. Виробники автомобілів почали використовувати переважно металеві прокладки головки циліндрів з гнучкою лінією шва.

Необхідність такої заміни продиктована, перш за все тим, що сучасні двигуни мають більшу потужність і меншими розмірами. У той же час запчастини двигуна стали примикати один до одного набагато краще, багато в чому завдяки тому, що замість чавуну для блоків став використовуватися алюміній. Через це тиск газів усередині збільшується, також як і переміщення головки щодо блоку, а вібрацій стає все більше. Звичайні прокладки з пароніту і графіту просто не витримують таких навантажень, тому перед інженерами встала проблема створення динамічних прокладок, які могли б пом'якшувати вібрацію і переміщення завдяки еластичним елементам. Сучасні динамічні ущільнення мають спеціальну лінію бортів, які завжди створюють щільний контакт дотичних поверхонь. Вони розтягуються під час переміщення, пом'якшуючи і балансуючи контакт між деталями в динаміці.

Практично всі сучасні автомобілі випускаються з прокладками ГБЦ такого типу. Компанія ElringKlinger застосовує для виготовлення ущільнювачів до 5-ти металевих шарів з різними характеристиками, які оптимально реагують на умови роботи мотора. Залежно від марки автомобіля і типу двигуна, виробник випускає прокладки ГБЦ з додатково штампованими або зварними елементами, так званими «стопорами». Вони дають ефект пружності і статичності і не допускають сильного переміщення деталей відносно один одного. Вібрації таким чином стабілізуються і гасяться. Крім цього, нові прокладки двигуна мають такі переваги як стійкість до впливу хімічних елементів і високої температури. «На сьогоднішній день прокладка ГБЦ - це не просто ущільнювач, а високотехнологічний продукт» - стверджує Маріо Раух.

Прорив відпрацьованих газів

Повністю виходять з ладу сучасні прокладки двигуна рідко, так як вони розраховані на весь термін використання силового агрегату. Але зрідка таке все ж трапляється. Причиною цього зазвичай стає несправність в системі охолодження або якщо в двигуні порушений принцип згоряння палива і відбувається постійна детонація.

Найпоширеніша причина псування ущільнення ГБЦ - це вдавлення прокладки в поверхню головка блоку або самого блоку (картера). У звичайному режимі використання автомобіля такого не відбувається. Такого роду поломка може статися, тільки якщо транспортний засіб використовувалося в екстремальних режимах або піддавалося короткочасним і сильним навантаженням. Також прокладка може зіпсуватися від частого руху на невеликі відстані і різкому старті «на холодну», коли двигун ще не прогрівся. М'які ущільнення з боків прокладки не переносять сильних термічних навантажень. На них можуть з'явитися тріщини і розриви від високої температури, тому ущільнення не повинно занадто зміщуватися зі свого місця. Якщо таке сталося, і розриви утворилися, відпрацьовані гази неминуче прорвуться назовні і приведуть до втрати потужності і іншим проблемам з двигуном. Ці гази можуть змішатися з антифризом, потрапивши в систему охолодження, що загрожує поломкою радіатора. У разі потрапляння газів в охолоджуючу систему ДВС, на панелі приладів повинна загорітися попереджувальний лампа, ігнорувати яку водієві не варто.

Незважаючи на те, що автомобіль з пошкодженнями може продовжувати рух, їхати далі не потрібно. Це неминуче призведе до поломки двигуна і ще більших проблем. «Сучасні ущільнення витримують великі температури, тому пошкодження в двигуні будуть ще більші, ніж в старих моторах з м'якими прокладками» - говорить Раух. Прокладка поглинає дуже багато тепла і передає його стикаються з нею компонентів, внаслідок чого пошкодження можуть бути критичними. Наприклад, алюмінієва головка може почати плавитися.

Ремонт або заміна?

Пошкоджену або браковану прокладку головки блоку слід змінити нової. Зробити це можна на спеціалізованих СТО, в той час як в офіційному сервісному центрі вам можуть лише розібрати мотор і встановити причину несправності. Замість дефектного ущільнювача ставлять новий, або відновлений на заводі. Сам блок мотора зазвичай ремонтується і використовується повторно, в той час як зіпсовані рухомі деталі підлягають заміні.

Заміна прокладки ГБЦ не викликає питань у автосервісах. На будь-який СТО вам проведуть цю заміну, але не кожна станція здатна відремонтувати сучасний ущільнювач. Для цього необхідно використовувати певні технології і обладнання, якими оснащені тільки великі заводи. Багато Автотехсервіс співпрацюють з заводами, що виробляють відновлення прокладок ГБЦ, і відправляють зіпсовані прокладки на ремонт. Вимоги до звичайної заміни ущільнювачів двигуна в останні роки також помітно зросли. Автомеханік, що виконує цю операцію, повинен володіти знаннями сучасних технологій і методів.

Прокладки нового типу виготовляються з металу. Вони припускають дуже високу якість контактуючих поверхонь головки блоку, які повинні бути ідеально гладкими. Якщо шовная лінія буде нещільно контактувати з поверхнею, відбудеться прорив відпрацьованих газів, наслідки якого можуть бути сумними. Економічно вигідним вважається ремонт металевих прокладок великої техніки, а для звичайних легкових автомобілів виконуйте заміну. Встановлювати замість старої можна як нову, так і відновлену прокладку.

Ремонт головки блоку

При виході з ладу прокладки ГБЦ з подальшим проривом газів з камери згоряння, головка блоку циліндрів може деформуватися. Для її ремонту і відновлення застосовується спеціальне обладнання та інструмент. Деталі необхідно правильно вирівняти перед установкою ущільнювача і наступною збіркою двигуна. Станції техобслуговування користуються для цього послугами токарів, які вирівнюють поверхню деталей аж до сотої частини міліметра. Для проведення цієї операції двигун підлягає повному розбиранні, тому в деяких випадках економічніше буде повністю замінити мотор обмінним.

Ремонт головки блоку складається з вирівнювання хвилястості і шорсткості поверхні до отримання точних значень. Використовуючи наждачний папір можна досягти рівної поверхні, але друкарня деталі таким чином не може бути виправлена, а значить ідеального прилягання деталей не буде. Двигуни з великим пробігом також мають свої особливості при ремонті. Наприклад, в них може змінюватися відстань до інжекторів, і слюсарям доводиться застосовувати спеціальні екрани, що регулюють відстань до камери згоряння.

Встановлюватися нова або відремонтована запчастина повинна в суворій відповідності до рекомендацій виробника. При цьому краще замінити і болти ГБЦ, так як при другій затягуванні їх розмір може змінитися.

 

 

Вернуться к списку новостей