Керівництво з вибору вантажних шин і дисків
Вибір автомобільної гуми - складне питання для власників усіх видів транспортних засобів. Але особливої уваги потребує пошук комплекту покришок для вантажних автомобілів. При виборі шин слід врахувати ряд критеріїв: тип машини, маса вантажу, якість дорожнього полотна, стиль водіння, вісь установки (ведуча, рульова, причіп) і т.д. При грамотному підборі водій може поліпшити керованість транспортного засобу, розгінні показники, ефективність гальмування, стійкість, скоротити витрати палива і максимізувати рівень своєї безпеки. Пропонуємо ознайомитися з конструкцією вантажних шин і дисків, їх видами та рекомендаціями щодо вибору покришок.
Будова і основні параметри
В основі профілю - бортове колесо, яке представляє собою пучок сталевого дроту. Воно забезпечує правильну посадку шини, ущільнює її і утримує. Боковини конструкції захищають шар корду. Цей елемент покришок бере на себе удари, впливає на ходові характеристики транспортного засобу і комфорт водія при управлінні. Шар корду каркаса передає гальмівні і кермові зусилля між колесом і дорогою.
Профіль покришок порізаний спрямованими і поздовжніми канавками. Ці елементи формують дренажну систему - відповідають за швидкість відведення рідини і бруду від контактного плями.
Між біговою доріжкою і боковиною розташована плечова зона. Її параметри впливають на якість з'єднання всього каркаса і виконання всіх функцій протекторного малюнка. Центральне ребро конструкції відповідає за курсову стійкість, а також формує чіткість відповіді коліс на рульові команди. Інші конструктивні елементи вантажний шини:
- шари брекера - забезпечують міцність каркаса, захищають від проникнення сторонніх тіл;
- борт - перешкоджає розтягуванню і зберігає жорсткість профілю протягом експлуатації;
- наповнювальний шнур - шар сталевого дроту, який підсилює область переходу між ободом і боковиною;
- бортова стрічка - захищає борт від стирання;
- підканавочний шар - мінімізує ймовірність пошкодження каркаса, збільшує стійкість гуми.
Для виготовлення вантажних покришок використовується спеціальна суміш. З неї формується міцний шар, який і забезпечує контакт транспортного засобу з поверхнею полотна. Він захищає каркас від механічних пошкоджень. І від якості його виконання залежить експлуатаційний ресурс покришок.
Класифікація вантажних шин і види дисків
При виборі комплекту спочатку варто визначитися з місцем установки гуми. Залежно від цього пункту існують такі види покришок:
- шини для рульової осі - мають поздовжні канавки, які збільшують чіткість реакції на команди водія;
- гума на провідні колеса - характеризується наявністю специфічного протекторного малюнка у вигляді великих блоків, порізаних ламелями. Це сприятливо позначається на ефективності гальмування і забезпечує плавність ходу;
- універсальні моделі - дані види покришок можуть встановлюватися на рульову або провідну вісь. Нові краще ставити на першу. А після невеликого стирання «перевзути» в них другорядні осі;
- шини для причепів і напівпричепів - надають низький опір руху, що дозволяє скоротити витрату палива. В цьому випадку краще вибирати модифікації з поздовжніми канавками і ламелями.
Для великогабаритних кранів і важкої спецтехніки рекомендується придбати моделі з грубим протекторним малюнком. Гума повинна бути стійка до ударів, мати більший індекс навантаження та високий показник зносостійкості. Такі варіанти дозволять експлуатувати транспорт в умовах бездоріжжя, на різних покриттях і протягом тривалого терміну.
Для вантажних автомобілів використовуються сталеві штамповані диски або вироби з легких сплавів (литі і ковані). Перші - дешевше, але мають велику вагу. Другі - більш зручні в експлуатації. Литі поступаються кованим по надійності і довговічності. Вони можуть пошкодитися і розколотися при незначних ударах. Ковані обійдуться дорожче, але вони мають бездоганні технічні характеристики, відрізняються стійкістю до пошкоджень, міцністю і довговічністю.
Рекомендації по вибору
Щоб поліпшити характеристики авто, максимізувати рівень безпеки і комфорту, віддавайте перевагу перевіреним маркам. Лідери шиновиробництва використовують для своєї продукції якісну сировину, тестують покришки в різних умовах, застосовують інноваційні технології для вдосконалення ходових характеристик. Економити в даному випадку не варто. Неякісна гума може лопнути, що призведе до втрати управління.
При виборі комплекту слід дотримуватися рекомендацій виробника авто щодо розмірів, індексів швидкості і навантаження покришок. Відхилення від заводських параметрів сприяють погіршенню маневреності і рульового управління.
У пошуку комплекту, який забезпечить комфортне і безпечне управління, звертайте увагу на умови використання. Низькопрофільна гума підвищує стійкість авто і покращує його керованість. Але вона більше підходить для перевезення невеликих вантажів і їзди в умовах якісних дорожніх полотен. Для транспортування важких предметів краще вибирати моделі з широким профілем. Вони також більш адаптовані для експлуатації на поганих дорогах. Для їзди по м’яко ґрунтовим покриттям чудово підійдуть арочні безкамерні покришки.
Особливу увагу приділіть сезонності і протекторному малюнку. Зимові шини спрямовані на міцне зчеплення зі слизькою і засніженою поверхнею траси. Для літнього сезону чудово підійдуть модифікації з спрямованим протекторним малюнком. Вони забезпечують якісне зчеплення, відмінну керованість і стійкість, а також зберігають свою жорсткість, незважаючи на контакт з розжареним трасами і навантаження з боку транспортного засобу.